Serwis ogumienia MAGDA istnieje od 2003 r.
W tym czasie udało nam się zdobyć zaufanie naszych klientów. n2Pompowanie kół azotem

Rezerwacje on-line

Tu możesz zarezerwować termin wymiany opon w pojeździe osobowym, 4x4, SUV lub dostawczym do 3.5T

Użytkowanie opon

Jak unikać problemów z oponami

Problemy z oponami mają zróżnicowane przyczyny. Wyróżnia się trzy rodzaje niewłaściwego użytkowania opon, które powodują najwięcej problemów i najwyższe koszty. Są to: niedopompowanie, przeładowanie i nadmierna prędkość.

Niedopompowanie

Statystyki prowadzone przez serwisy opon wskazują, że co najmniej 1/4 wszystkich sprawdzonych opon jest niedopompowanych o ok. 10%. Zaniedbanie utrzymania prawidłowego ciśnienia wewnątrz opony skutkuje najczęściej intensywnym zużyciem barku bieżnika, nieproporcjonalnym zużyciem bieżnika i przedwczesnym wyłączeniem opony z eksploatacji. Statystyki wskazują na tendencje wzrostowe wśród wymienionych zaniedbań.

Uwaga: Należy podkreślić, że nadmierne napompowanie może również skutkować pogorszeniem się stanu pojazdu, nadmiernym zużyciem opony i przedwczesnym wycofaniem jej z eksploatacji.

Przeładowanie

Ładowanie samochodów, lekkich samochodów dostawczych i lekkich przyczep powyżej ich ładowności projektowej jest niedozwolone. Nadmierny nacisk na opony może spowodować zwiększenie odchylenia i przegrzanie, które z kolei, może prowadzić do bardziej intensywnego zużycia opon, zwiększenia ich podatności na uszkodzenie w przypadku zderzenia i zagrożenie przedwczesnym wyłączeniem z eksploatacji.

Uwaga: W instrukcji pojazdu znaleźć można informacje dotyczące zwiększonego nacisku przy pełnym załadunku.

Nadmierna prędkość

Podróżowanie na długich dystansach przy notorycznie dużych prędkościach, niejednokrotnie przekraczających ustawowe ograniczenia, stawia opony przed trudnym wyzwaniem zwłaszcza w kwestii generowania ciepła. Opony będące w dobrym stanie technicznym i prawidłowo napompowane są w stanie wytrzymać wzrost temperatury przy maksymalnych prędkościach. Jednakże, jeżeli ciśnienie w oponie jest zdecydowanie niższe niż zalecane wówczas nadmiar ciepła będzie generowany co doprowadzi do zwiększenia stopnia zużycia i ewentualnego, często tragicznego w skutkach, wyłączenia z eksploatacji.

PAMIĘTAJ!

Odpowiedni serwis i ochrona opon zapewni Ci większe bezpieczeństwo, lepszą przyczepność oraz oszczędność kosztów.

Najważniejsze przepisy prawa dotyczące stanu i serwisu opon. Ważne jest poznanie wymogów prawa względem kondycji opon. Przepisy regulują wiele aspektów stanu utrzymania opon, najważniejsze z nich umieszczono poniżej:

Opony muszą być odpowiednie (tj. właściwy typ i rozmiar) do przeznaczenia pojazdu, ciśnienie w oponach musi być zgodne z zaleceniami producenta.

Opony różnych typów nie mogą być montowane w przeciwległych kołach pojazdu (np. opony radialne nie mogą być zakładane na koła przystosowane do opon diagonalnych i vice versa; w pojazdach dwuosiowych o bliźniaczych kołach tylnych nie należy montować opon radialnych na osi przedniej jeżeli oś tylna jest zaprojektowana dla kół krzyżowych). Niedozwolone są grudy, wypukłości lub rozdarcie spowodowane rozwarstwieniem lub częściowym uszkodzeniem struktury opony, jak również odkrycie osnowy lub opasania.

Minimalna głębokość bieżnika

Minimalna głębokość bieżnika opon w samochodach, lekkich samochodach dostawczych, samochodach ciężarowych i lekkich przyczepach wynosi co najmniej 1,6 mm wzdłuż 3 szerokości środka bieżnika * oraz po obwodzie opony.

* szerokość bieżnika oznacza tę cześć opony która, w normalnych warunkach, ma bezpośredni kontakt nawierzchnią.

Konserwacja opon

Składnikiem niezbędnym dla utrzymania opon w stanie zadowalającym, dającym optymalną wydajność i jak najdłuższą żywotność jest powietrze. To nie ogumienie czy osłona lecz powietrze dba o opony i niesie ciężar pojazdu.

Przeglądu opon należy dokonywać regularnie w domu, w serwisie lub na stacji benzynowej.

Zwłaszcza przed planowaną podrożą należy dokonać przeglądu opon pod kątem oznak niewystarczającego napompowania, zużycia, nacięć na bieżniku lub barkach, wypukłości na ścianach bocznych oraz kamieni i ciał obcych zaklinowanych między rowkami bieżnika. Należy sprawdzić czy nie ma przecieków w zaworach (zwłaszcza po napompowaniu) oraz uzupełnić brakujące nakrętki na zawory. W celu sprawdzenia aktualnej głębokości opon należy się zaopatrzyć w niewielkich rozmiarów przyrząd pomiarowy. Jeżeli opony wykazują ślady nierównego zużycia, należy dokonać przeglądu pojazdu w celu ustawienia geometrii kół.

Ciśnienia w oponach nie należy sprawdzać podczas lub bezpośrednio po podróży, kiedy opony są jeszcze ciepłe. W takich warunkach odczyt może być mylący.

Uwaga: Warto zaopatrzyć się w kieszonkowy ciśnieniomierz do opon, dzięki któremu można regularnie sprawdzać poziom ciśnienia, niestety niektóre ciśnieniomierze serwisowe mogą podawać błędny odczyt ze względu na zbyt intensywną eksploatację.

Czynności kontrolne przy konserwacji opon

Przedłużenie okresu eksploatacji opony zależy od jej odpowiedniego utrzymania - to nie wymagające nakładów finansowych zadanie zajmuje również niewiele czasu. Poniższa lista czynności może okazać się pomocna:

Sprawdzić zgodność ciśnienia z wymogami producenta zamieszczonymi w Instrukcji.

  • Wyregulować ciśnienie.
  • Oczyścić zawory i dokręcić nakrętki.
  • Oczyścić bieżnik z kamieni i innych ciał obcych.
  • Sprawdzić czy koła przednie nie wykazują śladów nadmiernego zużycia.
  • Sprawdzić czy opony nie wykazują śladów starcia w wyniku blokady kół.
  • Wyważyć przednie koła i opony jeżeli występują oznaki oscylacji, chybotania kół lub nierównomiernego zużycia bieżnika.
  • Dbałość o opony podczas jazdy
  • Sposób prowadzenia pojazdu może przyczynić się do nadmiernego zużycia lub uszkodzenia opon. Przykładowo: zaniedbanie wyrównania ciśnienia przy pełnym załadunku samochodu czy ciężarówki lub duża prędkość jazdy przyczyniają się do zużycia opon.

Poniższe wskazówki mogą okazać się pomocne przy konserwacji opon:

Wybierając się w długą drogę, zwłaszcza autostradą, należy sprawdzić opony zarówno przed jak i w trakcie podróży (nie należy dokonywać pomiarów ciśnienia gdy opony są jeszcze ciepłe).

Należy unikać ostrego hamowania, gwałtownego przyspieszania i ścinania zakrętów (nie należy kręcić kierownicą samochodu wyposażonego we wspomaganie kierownicy podczas postoju).

Unikać jazdy po krawężnikach i ocierania się o krawężniki lub inne wyboje.

Jeżeli nie można było uniknąć jazdy po szorstkiej, nierównej, nieutwardzonej lub zaśmieconej nawierzchni, należy bezzwłocznie sprawdzić opony pod kątem obecności ciał obcych zaklinowanych między rowkami bieżnika oraz sprawdzić czy barki bieżnika nie mają nacięć lub wypukłości.

Zasady bezpieczeństwa w konserwacji opon

Powierzchnia łącząca samochód z drogą wynosi ok. 630 cm2. To mniej więcej 4 pocztówki. Na tej powierzchni opona musi znieść ostre przyspieszenie i hamowanie a także przeciwstawić się sile odśrodkowej. Niedokładnie sprawdzone opony są przyczyną wielu wypadków drogowych. Warto więc wziąć pod uwagę profesjonalne porady Dunlopa.

Trwałość opon

Starzenie się gumy jest procesem naturalnym. Elastyczność i przyczepność opony ulega nieznacznym zmianom w miarę upływu czasu. Dla pewności należy dokonywać regularnego przeglądu opon pod kątem uszkodzeń barku lub konstrukcji. Opony, które przekroczyły wiek 6 lat powinny zostać sprawdzone przez specjalistę.

Poprawne przechowywanie jest ważnym czynnikiem przedłużającym żywotność opon. Należy zadbać o przechowywanie opon w chłodnym, suchym i ciemnym pomieszczeniu. Radą w kwestiach profesjonalnego przechowywania opon służy sprzedawca, który z przyjemnością udzieli niezbędnych informacji.

Przepisy dotyczące głębokości bieżnika określają minimum 1.6mm głębokości dla opon letnich. My wszakże, mając na uwadze bezpieczeństwo kierowców, zdecydowanie zalecamy co najmniej 3mm. Przy prędkości zaledwie 80 km/h opona wypiera do ok. 20 litrów wody. 3 milimetrowa głębokość bieżnika gwarantuje poprawną przyczepność w przypadku zagrożenia zjawiskiem aquaplaningu.

Opony zimowe

Od 1980 do dziś Dunlop rozwija technologię niskoprofilowych opon zimowych zawierających mieszankę przystosowaną do niskich temperatur.

Opony zimowe nowej generacji budzą zaufanie swoją niezwykłą wytrzymałością. Wbrew ogólnie przyjętej opinii, opony zimowe sprawdzają się szczególnie jako opony niskoprofilowe. Świetna przyczepność i znakomite hamowanie na zaśnieżonych i mokrych nawierzchniach zapewniają maksimum bezpieczeństwa i przyjemność jazdy.

Zalety niskoprofilowych opon zimowych w klasie prędkości V

Rosnące wyniki sprzedażowe mówią same za siebie: coraz więcej kierowców, chcąc bezpiecznie na drodze wykorzystać możliwości pojazdów, zaczyna zimą używać niskoprofilowych opon przystosowanych do osiągania dużych prędkości.

Wychodząc naprzeciw życzeniom i wymaganiom klientów firma Dunlop oferuje w segmencie opon niskoprofilowych opony w wersji "V" dopuszczone do 240 km/h.

Zalety stosowania niskoprofilowych opon zimowych:

  • Większa przyczepność - Dzięki szerokiej powierzchni styku, dużej ilości lamelek, ulepszonej mieszance bieżnika. Na śniegu i błocie pośniegowym, podczas manewrów na nawierzchni zarówno suchej jak i na mokrej.
  • Stabilność - Dzięki niskiemu przekrojowi poprzecznemu. Szeroka powierzchnia styku, zmniejszona defioormacja, lepsze rozłożenie nacisku na podłoże
  • Większe bezpieczeństwo hamowania. - Krótsza droga hamowania. - Dzieki niskiemu przekrojowi poprzecznemu, zmniejszonej deformacji, dużej ilości lamelek, optymalnej mieszance bieżnika.

źródło: dunlop.pl

Szybki kontakt

Serwis ogumienia "Magda"
ul. Tuwima 19, Olsztyn - Brzeziny

godziny otwarcia:
Poniedziałek - Piątek 8-18
Sobota 8-14

tel. 89 542 41 50
kom. 604 402 251